Nemzeti összetartozás - Orbán Balázs nyomában

Nemzeti összetartozás - a 9. a osztály Orbán Balázs nyomában
A Határtalanul programnak köszönhetően iskolánk 9. a osztálya hatnapos kirándulást tett Erdélyben. Vendéglátónk a Székelykeresztúri Orbán Balázs Gimnázium volt. Az utat több érzékenyítő történelem-, osztályfőnöki- és irodalomóra előzte meg. A gazdag program minden egyes elemét felsorolni lehetetlen, annyi mindent láttunk és éltünk át a közösen eltöltött szűk két hét alatt. Következzen egy rövid összefoglaló áttekintés.
1. nap - Az Arany János emlékmúzeum megtekintése Nagyszalontán. A bánffyhunyadi református templomot csak kívülről sikerült megnézni, de a hazaúton a csodálatos templombelsőt is sikerült megismerni.Tordaszentlászlón volt.
2. nap Másnap Kolozsvár és Segesvár látnivalói vártak ránk. Bolyai János és Hunyadi Mátyás szülőháza, a Szent Mihály székesegyház, a Babes-Bolyai Egyetem Természettudományi Karának épülete, a kihagyhatatlan Fellegvár. Nagy szerencsénkre a Farkas utcai templomban éppen hangversenyre készültek a Zeneakadémia tanárai és hallgatói. Segesváron a szász vidék legszebb arcát mutatta nekünk. Jellegzetes épületeivel, kanyargós utcáival gyalogosan ismerkedtünk. Este még belefért egy kis ismerkedés Székelykeresztúrral.
3. nap - Székelykeresztúri vendéglátóinkkal ismerkedtünk. Finom falatokkal és ismerkedős játékokkal, bemutatóval vártak minket. Ezen a napon jártuk be a helytörténeti Molnár István múzeumot, a helyi tanárok és diákok kalauzolásával a város nevezetességei, templomait és iskoláit, megismerkedtünk a helyi Petőfi-kultusszal, ennek kihagyhatatlan állomása volt a Gyárfás-kúria Petőfi körtefájával, valamint a megszámlálhatatlan Petőfi-szobor. Innen Székelyderzsre indultunk, megtekintettük az UNESCO Világörökség részeként számon tartott székelyderzsi erődtemplomot a páratlan freskótöredékeivel, tekintélyes méreteivel és korával. Este futballmérkőzésre kaptunk kihívást a városi pályán, a vereségünk miatti fájdalmunkat csak az enyhítette, hogy igazolt játékosok is bekeveredtek „véletlenül” a kihívók közé.  Este még maradt erőnk közös játékokra, karaoke-ra a szálláshelyen.
4. nap -Továbbmentünk Orbán Balázs nyomán Csík és Gyergyó felé. Következett a Békás-szoros és a Gyilkos-tó, gyalogtúra a Kis-Cohárdra, lélegzetelállító túra és látvány. Jól elfáradtunk, de este azért még belefért némi közös program a szálláson.
5. nap - A Sóvidéket, jártuk be busszal. Voltunk Szovátán, ahol megnéztük a Medve-tavat és a környék kisebb tavait, lementünk a parajdi sóbányába. Korondon a helyi népművészeti alkotásokban gyönyörködtünk, az Illyés-portán a fazekasműhelyben is körülnézhettünk, a házigazda szívélyesen mesélt a mesterségéről. Farkaslakán Tamási Áron sírját koszorúztuk meg. Szejkefürdőn megcsodáltuk az Orbán Balázs sírjához vezető székelykapukat, és bár az eső már csepergett, felkerestük Orbán Balázs sírját, ahol szintén elhelyeztük az emlékezés és tisztelet koszorúját. A napot Székelyudvarhely nevezetességeinek megtekintésével zártuk, az eső és a fáradtságunk miatt már csak a buszból integettünk az előzőleg már megismert helyeknek.
6. nap Igen, haza kell menni. Vár az édes otthon. Székelyföldi kalandozásainkra együtt mentünk a keresztúri diákokkal, ahol összeismerkedtünk, és már vártuk, hogy vendéglátóként fogadhassuk őket.
A kaland itthon folytatódott. Hátravoltak az itthoni programok, valamint a közös projekttermékeink létrehozása. Ezek a napok sem sikerültek kevésbé sűrűre!
1. nap - Este megérkeztek a vendégeink a pákozdi Ingókő vendégházba, itt fogadtuk őket, egyeztettük a következő napokról az elképzeléseinket.
2. nap - Reggel a Városházán Mészáros Attila alpolgármester tömör történelemórában vázolta fel Székesfehérvár múltját és jelenét,
ajándékkal kedveskedett a csapatnak. A délelőtt folyamán viszonozhattuk a városvezetést és a szendvicsebédet, majd az eddig látottakat egy vetélkedő formájában dolgoztuk fel, ahol a két fehérvári-keresztúri vegyes csapatnak szurkolhattunk, miután az igazgató úr fogadta a vendégeket. Mivel a Nemzeti Összetartozás Napjára tervezett műsorunkat a vendégek kora reggeli elutazása június 4-én nem tette lehetővé, egy műsorból hármat csináltunk, ezek közül a 4-én lejátszandó iskolai rádiós műsor ezen a napon vettük fel. Próbáltunk a másnapi rendhagyó irodalomórára és közös Határtalanul-előadásunkra, majd délután jöhetett a betervezett sárkányhajózás a Velencei-tavon.
3. nap - Péntek a kultúráé! Kilenckor Rendhagyó irodalomóra, benne székely költő versével is, és persze a Toldi-részlettel, amelyet diákszínpadunk adott elő. Erre meghívtuk a 9. b osztályt is, akik idén szintén részt vettek egy Határtalanul projektben. Tíz órától tartandó előadásunkra, a projektünk összes résztvevőjének műsorára a 11. a és 10. c osztályokat hívtuk meg nézőnek. A székely népviseletet azért hozták magukkal vendégeink, hogy a közös ünnepünk fényét emeljék. Jelképes volt, milyen jól sikerült együtt énekelnünk, hogy néptáncosaink a tánc közös nyelvén milyen jól beszéltek, pedig próbára alig volt alkalmuk. A délután a Bory-várban, majd a belvárosban telt el.
3. nap Budapest nevezetességeit az előre eltervezettek szerint sikerült végignézni, végigjárni. A Nemzeti Múzeumban és a Nemzeti Galériában tárlatvezetésben is volt részünk. A nagy melegben tökéletesen sikerült mindenkinek elfáradni. A fehérváriak vonattal utaztak a fővárosba, majd haza.
4. nap - A Velencei tó már megvolt, irány a Balaton-felvidék és a strand! Veszprém belvárosát, majd Tihanyt néztük meg, a Balaton türkizkékjének nem álltunk ellen, aki akart, csobbanhatott. Este – tetszik, nem tetszik – elérkezett a búcsú pillanata, közös vacsora a pákozdi szálláson, majd az integetés.
5. nap - Június 4-e, a Nemzeti Összetartozás Napja. Reggel a vendégeink elmentek, mi még meghallgattuk az ő hangjukon a trianoni emlékműsort, és összeállítottunk az aulában
egy élménybeszámolót a közösen átéltekről. A három paraván csak nyomokban tudta visszaadni azt a hosszú utat, amit határtalanul jó érzések közepette Orbán Balázs nyomán bejárhattunk.
Köszönjük Kovács Edit osztályfőnökünknek, mindenkinek, aki részt vett, és aki a megszervezésben, lebonyolításban segédkezett!
A Ciszterci Szent István Gimnázium 9. a osztálya
Székesfehérvár, 2018. június 12.