A 24. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny végeredménye

A 24. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny végeredménye
 Iskolánk két tanulóját hívták be a 24. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny eredményhirdetésére. Az országból huszonhárom pályamunkát mutattak be Budapesten, az Erzsébet téren a Design Center kiállító teremében, ahol iskolánk pályamunkája is szerepelt. A kiállítással egybekötött eredményhirdetést több televízió is közvetítette, és riportot is készített a díjazottakkal.
Iskolánkból Maráz Márton 11.C és Tóth-Holló Márton 11.B osztályos tanuló kiemelt dicséretben részesült. A dicsérő oklevelet Czunyiné Bertalan Judit államtitkár asszony, a verseny fővédnöke, dr. Pálinkás József a Nemzeti Kutatási Fejlesztési, és Innovációs Hivatal elnöke, mint társfővédnök és Prof. Ormos Pál az MTA Szegedi Biológiai Kutatóközpont főigazgatója, mint zsűrielnök írta alá. Tanulóink egy keményborításba kötött díszes ajánlást is kaptak dr. Pakucs János szervező bizottsági elnök és Prof. Dr. Szendrő Péter, az Országos Tudományos Diákköri Tanács elnökének aláírásával a jövendő felsőoktatási tanulmányaikra, mely szerint már egyetemi tanulmányaik kezdetén, a legalsóbb évfolyamban is bekapcsolódhatnak az egyetemükön működő tudományos diákkör innovációs tevékenységébe.
 


 A tanulók felkészítő tanára, konzulense: Szénásy Zoltán. Az eredményhirdetésen sajnos Maráz Márton 11.C osztályos tanuló nem tudott részt venni, mivel emelt szintű informatika érettségi vizsgán vett részt. Ezért ő nem szerepel a képeken. Az érettségi befejezése után viszont azonnal utánunk jött és részt tudott venni a két napos kiállításon, ahol standunkon sok érdeklődő kíváncsiságát elégítettük ki és válaszoltunk pályamunkánkkal kapcsolatos kérdéseikre.
A pályamunka lényege: labirintus-játék, amelyben egy golyót kell eljuttatni különböző valóságos pályákon a célba. A golyó meghajtása a gravitáció, mivel a labirintus síkját lehet változtatni egy vezérlő berendezés segítségével. A táblán elhelyezett pályát mechanikusan két excenter-kerék mozgatja, amelyet egy programozható Arduino chip és miniszámítógép – Rasberry Pi vezérel. A vezérlés joystick-irányítással vezetékesen, vagy vezeték nélkül mobiltelefon gyorsulás-érzékelő programjával működtethető. A programozási feladatokat Maráz Márton, a szerelések jó részét, pedig Tóth-Holló Márton végezte. Tanulóink új működő eszközt hoztak létre, amelyet több helyen is teszteltek. A tesztelésről filmek is készültek. Élvezettel próbálták ki iskolánk diákjai, ismerősök, tanárok, felnőttek és fogyatékkal élő pártfogoltjaink is a Szent Kristóf Házban. Az eszköz érdeme az, hogy nem egy virtuális valóságban monitor előtt, hanem a megfogható fizikai valóságban várja el a játékos ügyességét. Sikerélményt nyújt a golyó célba juttatása a mobiltelefon döntögetésével. Sokan nem tudják, hogy ez a program általános vezérlési feladatokra is alkalmas a mozgatandó tárgyak méretétől függetlenül. Tehát alkalmas például hajón veszélyeztetett tárgyak vízszintes helyzetben tartására, csapatépítésre, ha több játékos is játssza e játékot, és bármilyen test helyzetének beállítására, gondolok itt akár a házköltöztetők tevékenységére is.
Szívből gratulálok ehhez az eredményhez, amely bizonyítja, hogy iskolánkban is érdemes az e tanévben elindított innovációs tevékenységet folytatni, amely jelentős anyagi áldozatot, ráfordított időt igényel a siker érdekében.
Székesfehérvár, 2015. május 15.
Szénásy Zoltán
a versenyzők konzulense
 
2015.05.18